10 bästa tipsen för att skapa teamkänsla
Den absolut vanligaste förfrågan jag får är: ”Kan du hjälpa oss att skapa bättre teamkänsla, öka trivseln, samarbetet och arbetsglädjen?” För i dag förstår nog de flesta att om teamet trivs ihop, stöttar och hjälper varandra, då får det positiva effekter på både arbetsglädje, prestationer och resultat.
Alla arbetsgrupper kan förbättra sin teamkänsla
De goda nyheterna är att det går att förändra även det mest stressade, konfliktfyllda och dystra team till ett som mår bättre. Och det går att skapa ännu bättre teamkänsla i arbetsgrupper som redan mår bra. Här följer mina bästa tips för att stärka teamkänslan:
1. Kommunicera positivt
Min erfarenhet är att det som skapar mest vantrivsel är när teamet har fastnat i en gnällkultur, där man klagar, ältar, kritiserar och letar fel. Det drar ner energin hos alla inblandade. Sträva i stället efter att ha minst tre gånger mer positiv än negativ kommunikation. 3:1 har visat sig vara en brytpunkt för hur grupper mår och presterar. Grupper som ligger över 3:1 presterar bra, grupper under den nivån presterar (och mår) betydligt sämre. Ett enkelt riktmärke: Allt som ger er energi är positivt, allt som dränerar er är negativt.
2. Skapa psykologisk trygghet i gruppen
Skapa en trygg atmosfär i teamet där alla vågar vara sig själva, visa sig sårbara, uttrycka vad de tycker och tänker och göra misstag, utan rädsla för negativa konsekvenser. I en trygg miljö törs ni ta risker, experimentera med nya idéer och tillvägagångssätt, lyfta problem eller uttrycka en avvikande åsikt, i trygg vetskap om att ni inte kommer att bli straffade, utstötta eller hånade av kollegorna. Snarare tvärtom – i ett tryggt team stöttar ni och visar omtanke om varandra.
3. Ha ett uppskattande förhållningssätt
Ansträng er för att se det bästa i varandra i stället för att leta fel. Ha tilltro till varandras förmågor, visa uppskattning och förstärk det kollegorna gör bra. Gör det med människor utanför ert team också. Ibland är det lätt att finna en gemenskap i att klaga på ”alla andra”. Fall inte i den fällan! ALLT klagande, även kring sådant som finns utanför gruppen, skapar en negativ atmosfär även för er själva. Vi-känsla kräver inte att det finns ett ”dom”.
4. Formulera om klagomål till önskemål
Fokusera på det ni vill se MER av, inte mindre av. När ni stöter på ett problem, ett fel eller något som irriterar, formulera om klagomålet till ett önskemål, ett positivt mål, eller ett förslag till lösning. Vad vill du/ni ha I STÄLLET för problemet?
5. Lyft och lär av era framgångar
”Du ska lära av dina misstag/misslyckanden” – det har vi fått höra ända sedan vi var barn. Men om ni bara analyserar era misslyckanden lär ni er faktiskt INGENTING om vad som orsakar framgång. Dessutom riskerar det att skapa en rätt dyster stämning. Gör det i stället till en vana att lyfta goda exempel och framgångshistorier, och undersök hur ni bär er åt när ni lyckas som bäst. Det skapar stolthet, ökat självförtroende, arbetsglädje och massor av användbara lärdomar.
6. Skapa en snällhetskultur
Sträva efter att skapa en kultur präglad av snällhet och hjälpsamhet. Var generösa med både er tid och er kunskap, och hjälp varandra att lyckas. Uppmärksamma och belöna vänliga, stöttande och hjälpsamma beteenden. Tänk vilken skillnad att jobba i ett team där kulturen kännetecknas av hjälpsamhet och samarbete, snarare än tävling och konkurrens.
7. Våga ta upp ”skav” innan det växer till fullskaliga konflikter
Även i de bästa teamen uppstår ibland fnurror på tråden, missförstånd och konflikter. Ducka inte för det som känns obekvämt, utan våga ta upp sådant som skaver direkt med den det berör, och red ut fnurror på tråden innan de växer till fullskaliga konflikter. Gör det på ett vänligt, välvilligt och konstruktivt sätt. Undvik att komma med personangrepp – beskriv i stället din egen upplevelse och var nyfiken på den andres.
8. Tillvarata era styrkor
Se olikheter som något positivt och ta vara på alla de olika styrkor som finns i teamet. Kännetecken på styrkor är att vi fylls av energi och glädje när vi använder dem, vi känner oss motiverade, engagerade och autentiska (”wow, det här är verkligen jag”), och vi presterar på en hög nivå. Prata om vilka styrkor var och en i teamet har och hur ni bäst kan tillvarata varje individs unika styrkor. Kanske kan ni hitta ett sätt att fördela om vissa uppgifter så att var och en får göra lite mer av det de älskar att göra?
9. Lär känna varandra som människor
Se, uppskatta och bry er om varandra. Hälsa på varandra när ni kommer, säg hej då när ni går. Fråga hur kollegorna mår, lyssna och visa intresse och omtanke. Fika tillsammans och prata om annat än jobbet. Lär känna varandra som människor, inte bara kollegor, och gör roliga saker ihop då och då för att stärka samhörigheten.
10. Fokusera på resultat & relationer
Egentligen kan all forskning kring vad som kännetecknar en bra social arbetsmiljö och bra teamkänsla sammanfattas i två ord: Resultat och relationer. Resultat innebär att vi vill känna att vi bidrar, att vi gör ett bra jobb och kan känna stolthet över våra prestationer. Relationer innebär att vi vill ingå i en social gemenskap och känna samhörighet med våra kollegor. Så gör allt ni kan för att hjälpa varandra att prestera sitt bästa, och se till att alla känner sig välkomna och inkluderade i den sociala gemenskapen. Läs mer här om resultat & relationer.
Behöver din arbetsgrupp stärka teamkänslan?
Vill ni också utvecklas som grupp, stärka teamkänslan, arbetsglädjen och samarbetet?
Läs mer om teamkänsla, teamwork och samarbete här.
Boka en föreläsning om teamkänsla, kanske i kombination med en styrkebaserad workshop.
Läs mer om mina böcker som innehåller massor av tips för stärkt teamkänsla här.