10 tips för att ge bra feedback
Många tycker att det är svårt att ge feedback. Här följer tio tips som hjälper dig att ge feedback på ett bra sätt:
- Om du inte är personens uppdragsgivare eller chef – fråga alltid om personen vill ha feedback innan du ger den.
- Om någon har gjort något du uppskattar, eller tvärtom betett sig illa, ska du naturligtvis berätta det, även om du inte har bett om lov.
- Ge mer beröm än kritik – men inte samtidigt! Om du ofta visar uppskattning blir det lättare att både ge och ta emot kritik om det blir nödvändigt. Men använd inte den så kallade sandwichmetoden!
- Se till att ditt beröm är specifikt, konkret och äkta, och ges i direkt anslutning till det beteende du vill uppmuntra. Svepande eller falskt beröm gör ingen glad.
- Förvandla klagomål till önskemål. Vad vill du se i stället för det du ogillar?
- Använd jag-budskap och beskriv din egen upplevelse av personens beteende, kom inte med omdömen eller personangrepp.
- Var nyfiken och lyssna på den andres upplevelse av situationen, sträva efter att förstå, inte döma.
- Visa att du bryr dig om den andra personen samtidigt som du är saklig.
- Ge feedbacken så snart som möjligt – inte ett halvår senare.
- Se den goda intentionen. Visa att du tror att personen vill väl och är lika mån om projektet/ stämningen/ samarbetet som du, även om beteendet blev tokigt.