10 tips för mer arbetsglädje och en god social arbetsmiljö
- Fokusera på att hitta rätt i stället för att leta fel, både hos dina medarbetare/kollegor och i verksamheten.
- Skapa en kultur av snällhet och hjälpsamhet.
- Tillvarata varandras styrkor i stället för att fastna i svagheterna.
- Prata om vad ni vill ha MER av, snarare än MINDRE av. När ett problem uppstår – fråga er vad ni vill ha I STÄLLET och formulera om problemet till ett positivt mål.
- Älta era framgångar, lyft och lär av det som går bra. Det är både roligare och ger bättre lärdomar än att älta misslyckanden.
- Se det bästa i varandra och ägna mer tid åt att förstärka varandras positiva sidor än att kritisera de negativa.
- Skapa psykologisk trygghet och se till att alla känner sig välkomna och inkluderade i gruppen.
- Hjälp varandra att skapa goda resultat så att alla kan känna stolthet över sina prestationer.
- Våga lyfta även sådant som irriterar och skaver, innan det växer till fullskaliga konflikter. Gör det på ett vänligt och nyfiket sätt – sträva efter att ni ska förstå varandra bättre, inte avgöra vem som har rätt eller fel.
- Uppmuntra och fira misslyckanden – vi behöver våga testa och experimentera och veta att vi inte blir straffade om det går snett.
Läs mer om arbetsglädje och arbetsmiljö här