5 principer för positiv och bestående förändring

Författare:

Publicerades den:

Senast uppdaterat:


En av de metoder jag inspireras av, berättar om i mina föreläsningar om styrkebaserad utveckling och använder i mina styrkebaserade workshops är Appreciative Inquiry (AI). AI är inte bara en metodik, det kan också ses som en filosofi för framgångsrikt förändringsarbete. Här vill jag dela med mig av de fem grundläggande principerna i AI, principer vi kan ha nytta av både i jobbet och privat.

1. Den konstruktionistiska principen
Den här principen brukar sammanfattas med att ”words create worlds”. Vi ser den värld vi beskriver, inte tvärtom. Vår verklighet skapas i samtal med andra. Det är vårt språk, våra ord, våra beskrivningar, som formar och skapar vår egen verklighet och sanning. Om till exempel samtalen under era möten eller fikaraster i huvudsak handlar om problem, irritationsmoment och upplevda orättvisor, skapar det er bild av er arbetsplats. Om samtalen i stället är fyllda av upplyftande historier om saker som har gått bra och allt ni är stolta över eller tacksamma för, kommer ni att uppleva er arbetsplats på ett helt annat sätt.

2. Samtidighetsprincipen
Frågor skapar förändring, och detta sker simultant – i samma ögonblick som du ställer en fråga startar också en förändring. Den allra första frågan anger vilken riktning ett samtal och en förändring tar. Jag åker en del taxi i jobbet, och jag brukar ibland roa mig med att inleda samtalet med chauffören med frågan: ”Vad är det bästa som har hänt dig idag?” Ofta blir den första reaktionen förvåning, men sen brukar jag få höra de mest upplyftande berättelser, som inspirerar både mig och chauffören som berättar dem. Frågorna avgör vad vi finner – ”som man frågar får man svar”. Så innan du ställer din första fråga, fundera över vilken riktning den pekar mot – kommer den att lyfta dig och den du pratar med eller sänka er?

3. Den poetiska principen
Det du fokuserar på växer. En organisation kan ses som en ofärdig bok vars handling hela tiden utvecklas – berättelsen skapas gemensamt av alla i organisationen. Precis som med poesi och annan litteratur, kan vi också välja vilka delar vi fokuserar på och hur vi tolkar, berättar och återberättar det som sker. Om du undersöker vad som inte fungerar, varför det inte fungerar och vems fel det är, kommer du att påverka handlingen i en viss riktning. Om du i stället frågar om hur det önskade läget ser ut, vad som redan fungerar bra och hur man bär sig åt när man lyckas som allra bäst, då kommer boken att ta en mer positiv riktning. Fokusera på det ni vill ha mer av, inte mindre av.

4. Den förväntansfulla principen
Bilder inspirerar till handling. När vi har en vision, en dröm, en positiv bild av framtiden, är vi mer benägna att också agera positivt och röra oss mot vår vision. Ju mer positiv och hoppfull bild vi har av framtiden, desto mer positivt blir vårt agerande i dag. Ofta är ”bilden” kanske snarare en berättelse, en beskrivning av det önskade läget. Oavsett vilket, se till att den väcker känslor. En vision som handlar om att ”bli den bästa och mest trivsamma arbetsplatsen att jobba på i hela vår bransch” är troligen mer inspirerande än en framtidsbild som handlar om att ”företaget ska göra XX miljoner i vinst under det kommande räkenskapsåret”.

5. Den positiva principen
Positiva frågor leder till positiv förändring. När vi är i ett positivt känslotillstånd blir vi mer kreativa, ser fler lösningar och möjligheter, lär oss saker lättare och samarbetar bättre med andra. Professorerna Gervase Bushe och Graeme Coetzer hävdar att ju mer positiva frågor vi ställer, desto mer effektiv och bestående blir förändringen. Att ställa frågor t ex om när man har lyckats göra kunderna supernöjda kommer att inspirera till fler positiva handlingar än om vi ställde frågor om när kunder har varit missnöjda. Människor som känner sig stolta, glada och inspirerade kommer naturligtvis att bidra mer till en positiv utveckling än människor som känner som rädda, osäkra, kritiserade eller misslyckade.

Hoppas dessa 5 principer kan inspirera dig också, både i jobbet och privat!