5 tips för att ge negativ feedback
Att ge negativ feedback är inte helt lätt, men ibland måste det göras. För att din feedback ska tas emot på ett bra sätt och hjälpa, inte såra, mottagaren kan du tänka på att:
- Feedback ska ges med kärlek. Du ger den för att du vill hjälpa den andra personen. Behandla mottagaren med respekt och välvilja.
- Fokusera på beteende, inte på person. Det är en sak att säga ”jag tycker det är jobbigt när du gör xxx…” och en helt annan att säga ”du är en jobbig person”.
- Var tydlig med att det du beskriver är DIN upplevelse, inte en objektiv ”sanning”. Säg ”JAG upplever/tänker/känner/önskar….”
- Var nyfiken på den andra personens syn på saken. Våra upplevelser är olika och ingens upplevelse är mer sann än någon annans.
- Utgå ifrån att andra människor har goda avsikter, precis som du. Även om deras handlingar ibland blir fel eller irriterande, så har de i de flesta fall goda intentioner. Testa att inleda din feedback med att bekräfta det, t ex ”Jag vet att du är lika mån om xxx som jag.” Det betyder inte att du ska linda in budskapet i en massa positivt svammel – då gör du bara den andra förvirrad. Våga vara rak, konkret och ärlig.