Arbetsglädje på riktigt – så skapar ni en social arbetsmiljö som lyfter hela teamet
Arbetsglädje, trivsel och engagemang hos medarbetarna leder till högre prestationer och bättre resultat för verksamheten. Det sambandet känner nog de flesta till. Men hur skapar man egentligen arbetsglädje? Hur skapar man en social arbetsmiljö som får människor att längta till jobbet?
Viktigast av allt är att inse att arbetsglädje inte kan tvingas fram. Det går inte bara att säga åt sina medarbetare att de ska vara glada och positiva. Att tvingas att fejka känslor som vi inte har är faktiskt bland det mest stressande vi kan utsättas för.
Arbetsglädje måste komma inifrån. Det vi kan göra är att skapa goda FÖRUTSÄTTNINGAR för människor att känna arbetsglädje – på riktigt! Och det kan vi alla bidra till.
Öka arbetsglädjen och engagemanget med ett styrkebaserat förhållningssätt
De flesta organisationer har tyvärr ett arbetssätt som sänker arbetsglädjen snarare än stärker den. De ägnar merparten av sin tid åt att leta efter fel, problem, svagheter och brister, i tron att det är där all utvecklings- och förbättringspotential finns. Men ett överdrivet fokus på det som inte fungerar riskerar att skapa en ganska dyster atmosfär, där människor känner sig rädda eller misslyckade.
Vi människor har ett starkt behov av att känna att vi bidrar, att få känna stolthet över våra prestationer, och få uppskattning från andra. För att stärka arbetsglädjen behöver vi därför fokusera på det vi vill ha mer av, och allt det som redan fungerar bra. Vi behöver lyfta fram styrkor, framgångar, goda exempel, resurser och lösningar, och få människor att känna att de gör massor av bra saker.
Då skapar vi en härligt positiv och kreativ atmosfär, med massor av energi, självförtroende, stolthet och glädje, och motivation att göra saker ännu bättre. Om vi dessutom låter människor få använda sina styrkor och göra ännu mer av det de brinner för, blir det en superboost för både engagemanget och arbetsglädjen.
Mina föreläsningar och workshops om arbetsglädje och social arbetsmiljö utgår alla från ett styrkebaserat förhållningssätt. Min erfarenhet, efter många år som anställd i olika chefs- och HR-roller, och lika många år som beteendevetare, coach, konsult och föreläsare, är att inget slår det styrkebaserade arbetssättet när det gäller att skapa de bästa förutsättningarna för arbetsglädje.

Läs mer här om hur ett styrkebaserat arbetssätt bidrar till både mer arbetsglädje och bättre resultat:
Boka en föreläsning om arbetsglädje & social arbetsmiljö
Resultat & Relationer – de viktigaste beståndsdelarna i en god arbetsmiljö
De absolut viktigaste beståndsdelarna i en god arbetsmiljö kan faktiskt sammanfattas med bara två ord:
- Resultat – att känna stolthet över sina prestationer
- Relationer – att ingå i en social gemenskap
Om arbetsplatsen ligger högt på dessa kan det till och med väga upp en dålig fysisk arbetsmiljö! Läs mer om vad resultat och relationer innebär här:

Läs mer om arbetsglädje & arbetsmiljö
Böcker om arbetsglädje och arbetsmiljö
Släng problemglasögonen – starta en positiv revolution
”Släng problemglasögonen” är en inspirationsbok för dig som leder människor, samarbetar med människor, bor med människor, känner människor eller helt enkelt ÄR människa. Den innehåller mängder av idéer, metoder och tips som du kan använda både privat och i jobbet för att skapa positiv och bestående utveckling.

Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv
Gunnel Ryner vänder upp och ner på den traditionella synen på utveckling och framgång, där allt handlar om dig själv, och visar hur du i stället kan SKAPA EN MILJÖ – med rätt människor, saker, platser, förutsättningar och idéer – som drar dig i den riktning du vill. Du får konkreta verktyg och metoder för att skapa en riktigt gynnsam miljö åt dig själv, och en lika gynnsam arbetsmiljö tillsammans med kollegorna på jobbet.

Senaste blogginläggen om arbetsglädje och arbetsmiljö
- 10 bästa tipsen för att skapa teamkänsla och få världens bästa arbetskamrater
- Framtidens organisationskultur bygger på styrkor
- 10 tips för mer arbetsglädje och en god social arbetsmiljö
- 2 viktiga principer som skiljer styrkebaserat förändringsarbete från traditionellt förändringsarbete
- ”The words you speak become the house you live in”
- – Kan man ge för mycket positiv feedback?
- Jobbar du MED eller MOT andras styrkor?
- Dina frågor avgör riktningen