överläggande bild

Feedback & svåra samtal – så gör du svåra samtal till goda samtal och levererar feedback på ett tydligt och schysst sätt


Svåra samtal brukar användas som samlingsnamn för samtal som handlar om att framföra kritik, ge tuffa besked eller ta upp känsliga frågor. Det kan vara såväl privata som arbetsrelaterade samtal.

Många är rädda för den här typen av samtal och drar sig för att ta tag i dem. Det är lätt att skjuta upp samtalet eller att genomföra det på ett sätt som blir otydligt och förvirrande för mottagaren. Men det behöver inte vara så svårt. Om du utgår från en omtanke om den andre personen och genomför samtalet utifrån att du vill personen väl brukar det gå bättre.

Om det svåra samtalet handlar om att framföra kritik kan du tänka att du faktiskt gör mottagaren en tjänst när du tar upp ett problematiskt beteende och hjälper personen att komma till rätta med det. Om du tänker på alternativet – att inte säga något – är det snällare? Om du går till dig själv – skulle du vilja få veta att andra uppfattar något du gör som problematiskt så att du kan göra något åt det? Förmodligen.

Andra samtal, såsom att säga upp en medarbetare, göra slut med en partner eller en kompis, eller framföra ett sjukdomsbesked, kanske inte kan betraktas som att man gör mottagaren en tjänst. Men även här kan man fråga sig vad alternativet är. Att låta bli blir ju inte så lyckat. Och även i dessa samtal kan och bör du förstås visa omtanke och vänlighet.

Här hittar du mina 10 bästa tips för svåra samtal.

Vissa av tipsen är mer arbetsrelaterade, men de flesta är användbara även privat.

” Tack för en helt fantastisk föreläsning. (…) Vi har redan satt igång och förankrar dina idéer i organisationen. T.ex. hade vi vårt bästa personalmöte på länge nu i morse då alla började berätta om de positiva grejerna som hände förra veckan! Din föreläsning hade inte kunnat komma med bättre tajming – stort tack! ”

Ted Wallin

Business Director, Gambit

” Vill bara skicka ett STORT TACK för din fantastiska föreläsning hos oss på The Body Shop! DU var mycket uppskattad och vi har startat en riktig positiv revolution i hela min region!  Vi har hamnat i en jättehärlig FLOW som märks både bland medarbetarna men också i siffrorna! Tusen tack!!! ”

Carina Rosenblad

District Sales Manager, The Body Shop

” Thank you so much for the fantastic contribution you made at the CIDESCO International´s Schools & Examiners meeting. I was most impressed by the way you referred to scientific research, motivated the audience and mixed it all with a great sense of humor. I knew you would do an outstanding job and you lived up to and exceeded our expectations! ”

Anna-Cari Gund

President, CIDESCO

” Inspirationsföreläsningen med Gunnel är en av de bästa jag tagit del av. Gunnel är jordnära, smakfull och personlig i sitt framträdande och kan med humor förmedla klockrena sanningar som landade väldigt väl i vår organisation. Utöver att ge inspiration och glädjefyllda skratt så fick vi också några enkla verktyg att applicera i vår vardag. Vi har påbörjat vår positiva revolution!”

Katarina Törnros

Regionchef, LRF Konsult

” Gunnel Ryner är en av de bästa talare vi anlitat till Kvalitetsmagasinet Live. Genom att blanda teori med levande exempel, kryddat med en stor portion humor, får hon alla att förstå hur ett positivt angreppssätt kan ta verksamheten till helt nya höjder. ”

Anna Nyström

Chefredaktör, Kvalitetsmagasinet

” Tack för en fantastisk föreläsning och workshop, du lyfte hela medarbetargruppen och har en förmåga att ändra fokus från negativt tankesätt till att tänka på det som är bra. Redan på måndagen började några av personalen lyfta fram bra händelser. Tack!”

Valentina Trpezanovska

Verksamhetschef Område Varberg, Närsjukvården Halland

” Tusen tack för en toppen-föreläsning, där många kloka tankar skapades hos åhörarna! Allvar och roligheter levererades på ett så mästerligt, lättsamt sätt. Att se det positiva i första hand har definitivt fastnat hos hela gänget. Högsta omdöme ges från oss alla! ”

Sofia Sestorp

Affärschef, Kinda Ydre Sparbank

” Ett kärnkraftverk ska självklart ha högt fokus på att förebygga och åtgärda avvikelser men våra arbetssätt kan utvecklas mycket om vi inkluderar våra framgångar i utvecklingsarbetet. Tack för den insikten Gunnel, du var verkligen en inspirationskälla!”

Cecilia Lindmark

Arbetsmiljöingenjör, Forsmark Kraftgrupp AB

” Gunnel har medels insiktsgivande föreläsningar och medryckande workshops hjälpt oss långt på vägen mot att skapa en mer positiv, tillitsfull, engagerande och respekterande företagskultur. Gunnel har med hela sin insats överträffat alla våra förväntningar och jag kan varmt rekommendera henne till alla er som vill utvecklas med mer positiva och styrkebaserade attribut.”

Jens Sjöström

Försäljningschef, Aratron AB

” Inspirationsföreläsningen för oss administrativa chefer om uppskattande ledarskap följdes av en styrkebaserad workshop där vi utforskade egna goda exempel. En fantastisk dag med mycket ny kunskap och möjlighet att träna och reflektera. STORT TACK Gunnel för en INNEHÅLLSRIK FÖRELÄSNING och en MYCKET INSPIRERANDE WORKSHOP !!!!!”

Anne-Li Silberk

Administrativ chef, Linköpings universitet

10 tips för att ge bra feedback

Två personer som sitter mittemot varandra och samtalar
  1. Om du inte är personens uppdragsgivare eller chef – fråga alltid om personen vill ha feedback innan du ger den.
  2. Om någon har gjort något du uppskattar, eller tvärtom betett sig illa, ska du naturligtvis berätta det, även om du inte har bett om lov.
  3. Ge mer beröm än kritik – men inte samtidigt! Om du ofta visar uppskattning blir det lättare att både ge och ta emot kritik om det blir nödvändigt. Men använd inte den så kallade sandwichmetoden!
  4. Se till att ditt beröm är specifikt, konkret och äkta, och ges i direkt anslutning till det beteende du vill uppmuntra. Svepande eller falskt beröm gör ingen glad.
  5. Förvandla klagomål till önskemål. Vad vill du se i stället för det du ogillar?
  6. Använd jag-budskap och beskriv din egen upplevelse av personens beteende, kom inte med omdömen eller personangrepp.
  7. Var nyfiken och lyssna på den andres upplevelse av situationen, sträva efter att förstå, inte döma.
  8. Visa att du bryr dig om den andra personen samtidigt som du är saklig.
  9. Ge feedbacken så snart som möjligt – inte ett halvår senare.
  10. Se den goda intentionen. Visa att du tror att personen vill väl och är lika mån om projektet/ stämningen/ samarbetet som du, även om beteendet blev tokigt.

Läs mer om feedback & svåra samtal