Föreläsare svåra samtal
Söker du en föreläsare inom svåra samtal? Gunnel Ryner föreläser om svåra samtal för framförallt chefer och vårdpersonal. Upplägget och innehållet anpassas efter målgruppens situation, önskemål och behov. Boka Gunnel som föreläsare i svåra samtal om ni vill lära er hur man gör svåra samtal till goda samtal och träna på att ta upp svåra och känsliga saker på ett bra sätt.
Föreläsning: Gör svåra samtal till goda samtal
Svåra samtal brukar användas som samlingsnamn för samtal som handlar om att framföra kritik, ge tuffa besked eller ta upp känsliga frågor. Det kan vara såväl privata som arbetsrelaterade samtal. Många är rädda för den här typen av samtal och drar sig för att ta tag i dem. Det är lätt att skjuta upp samtalet eller att genomföra det på ett sätt som blir otydligt och förvirrande för mottagaren. Men det behöver inte vara så svårt. Om du utgår från en omtanke om den andre personen och genomför samtalet utifrån att du vill personen väl brukar det gå bättre.
Om det svåra samtalet handlar om att framföra kritik kan du tänka att du faktiskt gör mottagaren en tjänst när du tar upp ett problematiskt beteende och hjälper personen att komma till rätta med det. Om du tänker på alternativet – att inte säga något – är det snällare? Om du går till dig själv – skulle du vilja få veta att andra uppfattar något du gör som problematiskt så att du kan göra något åt det? Förmodligen.
Andra samtal, såsom att säga upp en medarbetare, göra slut med en partner eller en kompis, eller framföra ett sjukdomsbesked, kanske inte kan betraktas som att man gör mottagaren en tjänst. Men även här kan man fråga sig vad alternativet är. Att låta bli blir ju inte så lyckat. Och även i dessa samtal kan och bör du förstås visa omtanke och vänlighet.
Föreläsningen om svåra samtal kan förstås även genomföras digitalt. Från min hemmastudio levererar jag ett interaktivt upplägg som engagerar och aktiverar deltagarna.
Du kanske också är intresserad av min föreläsning om kommunikation? Självklart kan det ämnet också kombineras med svåra samtal.
Upplägg och innehåll
Svåra samtal är de där samtalen vi drar oss för att ha, oftast för att vi är oroliga över vilka reaktioner vi kan få och hur vi ska hantera dem. Det kan röra sig om allt från att lämna tuffa besked till att ta upp känsliga frågor eller framföra feedback och kritik. I vården kan det handla om att möta svårt sjuka, oroliga anhöriga och människor i kris.
Här får ni verktygen ni behöver för att genomföra goda samtal, också i svåra situationer. Ni lär er kommunikationsknepen som gör det lättare att ge feedback, att ta upp svåra eller känsliga saker på ett respektfullt, omtänksamt och konstruktivt sätt och att stötta människor som mår dåligt.
Föreläsningen ger inspiration, kunskap, konkreta verktyg och praktisk träning. Innehållet anpassas efter målgruppens behov. En föreläsning för chefer ser delvis annorlunda ut än en föreläsning för vårdpersonal, eftersom typen av samtal skiljer sig åt.
Om ni väljer att göra ett längre pass (halv- eller heldag) ges gott om möjligheter att rollspela, träna och reflektera kring specifika situationer som kan uppstå i vardagen.
Exempel på innehåll:
- Hur genomför man ett bra samtal? Grundläggande förhållningssätt och konkreta tips
- Att lyfta känsliga frågor, ge tuffa besked eller framföra kritik
- Att ge feedback på ett sätt som gör att andra vill lyssna och inte känner sig hotade och går i försvar
- Uppskattande förhållningssätt
- Lösningsfokuserade frågor
- En konkret samtalsmodell för svåra samtal
- Att kommunicera hopp även i svåra situationer
- Att möta människor i kris
- Att ta hand om sig själv när man dagligen möter människor som har det svårt
- Skillnaden mellan empati och medkänsla
- Att bemöta människor utifrån vilka kognitiva resurser de har tillgång till
Välj längd:
- 30 minuter föreläsning
- 60 minuter föreläsning med några korta övningar
- 90 minuter föreläsning med korta övningar och diskussioner
- Halv- eller heldagsutbildning där teoripass varvas med övningar, case/rollspel, diskussion och reflektion.
Läs mer: 10 tips för svåra samtal
Nöjda kunder
Läs mer om svåra samtal
- Tips för att ge konstruktiv feedback
- Så hanterar du energitjuvar
- Små ord kan göra stor skillnad
- Vänliga veckan – 20 enkla snällhetstips
- Vad kännetecknar ett välfungerande team?
- 10 tips för att ge bra feedback
- Människosyn och förantaganden i Lösningsfokus
- ”The words you speak become the house you live in”