överläggande bild

Föreläsare svåra samtal

Söker du en föreläsare inom svåra samtal? Gunnel Ryner föreläser om svåra samtal för framförallt chefer och vårdpersonal. Upplägget och innehållet anpassas efter målgruppens situation, önskemål och behov. Boka Gunnel som föreläsare i svåra samtal om ni vill lära er hur man gör svåra samtal till goda samtal och träna på att ta upp svåra och känsliga saker på ett bra sätt.

Föreläsning: Gör svåra samtal till goda samtal

Svåra samtal brukar användas som samlingsnamn för samtal som handlar om att framföra kritik, ge tuffa besked eller ta upp känsliga frågor. Det kan vara såväl privata som arbetsrelaterade samtal. Många är rädda för den här typen av samtal och drar sig för att ta tag i dem. Det är lätt att skjuta upp samtalet eller att genomföra det på ett sätt som blir otydligt och förvirrande för mottagaren. Men det behöver inte vara så svårt. Om du utgår från en omtanke om den andre personen och genomför samtalet utifrån att du vill personen väl brukar det gå bättre.

Om det svåra samtalet handlar om att framföra kritik kan du tänka att du faktiskt gör mottagaren en tjänst när du tar upp ett problematiskt beteende och hjälper personen att komma till rätta med det. Om du tänker på alternativet – att inte säga något – är det snällare? Om du går till dig själv – skulle du vilja få veta att andra uppfattar något du gör som problematiskt så att du kan göra något åt det? Förmodligen.

Andra samtal, såsom att säga upp en medarbetare, göra slut med en partner eller en kompis, eller framföra ett sjukdomsbesked, kanske inte kan betraktas som att man gör mottagaren en tjänst. Men även här kan man fråga sig vad alternativet är. Att låta bli blir ju inte så lyckat. Och även i dessa samtal kan och bör du förstås visa omtanke och vänlighet.

Föreläsningen om svåra samtal kan förstås även genomföras digitalt. Från min hemmastudio levererar jag ett interaktivt upplägg som engagerar och aktiverar deltagarna.

Gunnel Ryner Topp 100 Sveriges Populäraste föreläsare 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 och 2023

Du kanske också är intresserad av min föreläsning om kommunikation? Självklart kan det ämnet också kombineras med svåra samtal.

Upplägg och innehåll

Svåra samtal är de där samtalen vi drar oss för att ha, oftast för att vi är oroliga över vilka reaktioner vi kan få och hur vi ska hantera dem. Det kan röra sig om allt från att lämna tuffa besked till att ta upp känsliga frågor eller framföra feedback och kritik. I vården kan det handla om att möta svårt sjuka, oroliga anhöriga och människor i kris.

Här får ni verktygen ni behöver för att genomföra goda samtal, också i svåra situationer. Ni lär er kommunikationsknepen som gör det lättare att ge feedback, att ta upp svåra eller känsliga saker på ett respektfullt, omtänksamt och konstruktivt sätt och att stötta människor som mår dåligt.

Föreläsningen ger inspiration, kunskap, konkreta verktyg och praktisk träning. Innehållet anpassas efter målgruppens behov. En föreläsning för chefer ser delvis annorlunda ut än en föreläsning för vårdpersonal, eftersom typen av samtal skiljer sig åt.

Gunnel Ryner - föreläsare i svåra samtal

Om ni väljer att göra ett längre pass (halv- eller heldag) ges gott om möjligheter att rollspela, träna och reflektera kring specifika situationer som kan uppstå i vardagen.

Exempel på innehåll:

  • Hur genomför man ett bra samtal? Grundläggande förhållningssätt och konkreta tips
  • Att lyfta känsliga frågor, ge tuffa besked eller framföra kritik
  • Att ge feedback på ett sätt som gör att andra vill lyssna och inte känner sig hotade och går i försvar
  • Uppskattande förhållningssätt
  • Lösningsfokuserade frågor
  • En konkret samtalsmodell för svåra samtal
  • Att kommunicera hopp även i svåra situationer
  • Att möta människor i kris
  • Att ta hand om sig själv när man dagligen möter människor som har det svårt
  • Skillnaden mellan empati och medkänsla
  • Att bemöta människor utifrån vilka kognitiva resurser de har tillgång till

Välj längd:

  • 30 minuter föreläsning
  • 60 minuter föreläsning med några korta övningar
  • 90 minuter föreläsning med korta övningar och diskussioner
  • Halv- eller heldagsutbildning där teoripass varvas med övningar, case/rollspel, diskussion och reflektion.

Läs mer: 10 tips för svåra samtal

Nöjda kunder

” Tack för en helt fantastisk föreläsning. (…) Vi har redan satt igång och förankrar dina idéer i organisationen. T.ex. hade vi vårt bästa personalmöte på länge nu i morse då alla började berätta om de positiva grejerna som hände förra veckan! Din föreläsning hade inte kunnat komma med bättre tajming – stort tack! ”

Ted Wallin

Business Director, Gambit

” Vill bara skicka ett STORT TACK för din fantastiska föreläsning hos oss på The Body Shop! DU var mycket uppskattad och vi har startat en riktig positiv revolution i hela min region!  Vi har hamnat i en jättehärlig FLOW som märks både bland medarbetarna men också i siffrorna! Tusen tack!!! ”

Carina Rosenblad

District Sales Manager, The Body Shop

” Thank you so much for the fantastic contribution you made at the CIDESCO International´s Schools & Examiners meeting. I was most impressed by the way you referred to scientific research, motivated the audience and mixed it all with a great sense of humor. I knew you would do an outstanding job and you lived up to and exceeded our expectations! ”

Anna-Cari Gund

President, CIDESCO

” Inspirationsföreläsningen med Gunnel är en av de bästa jag tagit del av. Gunnel är jordnära, smakfull och personlig i sitt framträdande och kan med humor förmedla klockrena sanningar som landade väldigt väl i vår organisation. Utöver att ge inspiration och glädjefyllda skratt så fick vi också några enkla verktyg att applicera i vår vardag. Vi har påbörjat vår positiva revolution!”

Katarina Törnros

Regionchef, LRF Konsult

” Gunnel Ryner är en av de bästa talare vi anlitat till Kvalitetsmagasinet Live. Genom att blanda teori med levande exempel, kryddat med en stor portion humor, får hon alla att förstå hur ett positivt angreppssätt kan ta verksamheten till helt nya höjder. ”

Anna Nyström

Chefredaktör, Kvalitetsmagasinet

” Tack för en fantastisk föreläsning och workshop, du lyfte hela medarbetargruppen och har en förmåga att ändra fokus från negativt tankesätt till att tänka på det som är bra. Redan på måndagen började några av personalen lyfta fram bra händelser. Tack!”

Valentina Trpezanovska

Verksamhetschef Område Varberg, Närsjukvården Halland

” Tusen tack för en toppen-föreläsning, där många kloka tankar skapades hos åhörarna! Allvar och roligheter levererades på ett så mästerligt, lättsamt sätt. Att se det positiva i första hand har definitivt fastnat hos hela gänget. Högsta omdöme ges från oss alla! ”

Sofia Sestorp

Affärschef, Kinda Ydre Sparbank

” Ett kärnkraftverk ska självklart ha högt fokus på att förebygga och åtgärda avvikelser men våra arbetssätt kan utvecklas mycket om vi inkluderar våra framgångar i utvecklingsarbetet. Tack för den insikten Gunnel, du var verkligen en inspirationskälla!”

Cecilia Lindmark

Arbetsmiljöingenjör, Forsmark Kraftgrupp AB

” Gunnel har medels insiktsgivande föreläsningar och medryckande workshops hjälpt oss långt på vägen mot att skapa en mer positiv, tillitsfull, engagerande och respekterande företagskultur. Gunnel har med hela sin insats överträffat alla våra förväntningar och jag kan varmt rekommendera henne till alla er som vill utvecklas med mer positiva och styrkebaserade attribut.”

Jens Sjöström

Försäljningschef, Aratron AB

” Inspirationsföreläsningen för oss administrativa chefer om uppskattande ledarskap följdes av en styrkebaserad workshop där vi utforskade egna goda exempel. En fantastisk dag med mycket ny kunskap och möjlighet att träna och reflektera. STORT TACK Gunnel för en INNEHÅLLSRIK FÖRELÄSNING och en MYCKET INSPIRERANDE WORKSHOP !!!!!”

Anne-Li Silberk

Administrativ chef, Linköpings universitet

Läs mer om svåra samtal