Konsten att hantera gnällspikar
Gnälliga kollegor är ett utbrett problem på många arbetsplatser. Jag hör ständigt berättelser om hur en eller två gnällspikar i ett möte lyckas dra ner samtliga andra deltagare och skapa en så negativ atmosfär att all kreativitet dödas.
Jag tror att gnällspikarna sällan är medvetna om att de ses som just gnällspikar. Många av dem går nog i stället runt med en känsla av att vara utsatta för all världens orättvisor och elände, och tycker att de bara säger som det är och förtjänar sympati och förståelse.
För ärligt talat – inte kan det väl finnas någon som vaknar på morgonen och medvetet tänker: ”Jajamen, i dag ska jag verkligen göra mitt bästa för att förpesta stämningen på jobbet och förstöra dagen för så många av mina kollegor som möjligt!”
Om vi har att välja mellan att vara en person som lyfter sina kollegor eller en som sänker sina kollegor – då har jag svårt att tänka mig att särskilt många medvetet skulle välja det senare.
Men hur ska vi bemöta gnället då?
Jag tror på att vara rak och tydlig. Självklart kan vi också visa viss empati, men inom rimliga gränser, för vi vill ju inte förstärka gnället. Här är några förslag:
- Tvinga gnällspiken att ta ansvar och att lägga fokus på rätt saker.
”Jag hör att du verkligen tycker att detta är jobbigt. Vad tänker du göra åt det?”
Svaret blir då förmodligen något i stil med: ”Jag kan inte göra något åt det/det är ingen idé/det är inget jag kan påverka”.
Och då kan du svara: ”Men då är det väl dumt att slösa massor av energi på det? Bättre att vi lägger vår tid och kraft på det vi faktiskt kan påverka.” - Försök få gnällspiken att formulera om problemet till ett positivt mål.
”Jag förstår att du är missnöjd med situationen. Hur skulle du vilja ha det i stället?” - Ge ärlig feedback om hur du upplever gnällspiken. Skulle du acceptera att dina barn betedde sig på det här sättet och gnällde om allt? Förmodligen inte, du skulle ta ett samtal med dem. Gör samma sak med din kollega!
”Vet du, jag upplever att du väldigt ofta är negativ och rentav gnällig på våra möten, och jag tycker att det påverkar hela stämningen negativt. Jag vill knappt vara med på mötena för det suger så mycket av min energi. Jag skulle önska att du tänker dig för innan du slår ner på saker och i stället försöker se det som är positivt och själv bidrar med konstruktiva förslag.” - Eller kanske den enklaste responsen:
”Berätta något bra!”
Har du några andra förslag som har fungerat för dig? Kommentera gärna!