Teamwork & samarbete – grunden för goda relationer och goda resultat
Välfungerande team, där människor samarbetar, känner sig trygga och hjälps åt att nå sina gemensamma mål, är en förutsättning såväl för trivsel och arbetsglädje som för höga prestationer och goda resultat.
Teamwork, samarbete, teamkänsla, bemötande, goda relationer på jobbet – kärt barn har många namn. Hur gör man då för att skapa ett välfungerande och högpresterande team?
Efter att ha jobbat i många år med frågor kring teamwork och samarbete, både som anställd i olika ledar- och HR-roller, och som beteendevetare, coach, konsult och föreläsare, är mitt svar att de bästa teamen gör två viktiga saker:
- De har ett styrkebaserat förhållningssätt
- De har en schysst och tydlig kommunikation
Styrkebaserat förhållningssätt i teamet

Team som samarbetar väl, trivs tillsammans och skapar goda resultat har en positiv, vänlig och uppskattande kommunikation. De pratar om vad de vill uppnå, snarare än vad de vill bort ifrån. De lyfter upp det som fungerar bra och bygger vidare på det. De fokuserar mer på lösningar, styrkor och resurser än på fel och problem. De ser det bästa i varandra och anstränger sig för att få fram hela potentialen hos var och en.
Allt detta ingår i det jag kallar styrkebaserat teamwork som du kan läsa mer om här
Schysst och tydlig kommunikation i teamet
Välfungerande team fokuserar på det som fungerar bra, men de duckar inte för sådant som fungerar sämre. De kommunicerar på ett sätt som förebygger missförstånd, skitsnack och konflikter. De tar upp sådant som ”skaver” på ett konstruktivt sätt, de vågar reda ut irritationsmoment, de ger feedback på ett tydligt och samtidigt schysst sätt och de hanterar konflikter på ett sätt som stärker relationerna, snarare än förstör dem.
Här kan du läsa mer om mina bästa knep för schysst och tydlig kommunikation:

Boka en föreläsning om teamwork & samarbete
Läs mer om teamwork & samarbete
Böcker om teamwork och samarbete
Släng problemglasögonen – starta en positiv revolution
”Släng problemglasögonen” är en inspirationsbok för dig som leder människor, samarbetar med människor, bor med människor, känner människor eller helt enkelt ÄR människa. Den innehåller mängder av idéer, metoder och tips som du kan använda både privat och i jobbet för att skapa positiv och bestående utveckling.

Den lata vägen till ett fantastiskt liv – och arbetsliv
Gunnel Ryner vänder upp och ner på den traditionella synen på utveckling och framgång, där allt handlar om dig själv, och visar hur du i stället kan SKAPA EN MILJÖ – med rätt människor, saker, platser, förutsättningar och idéer – som drar dig i den riktning du vill. Du får konkreta verktyg och metoder för att skapa en riktigt gynnsam miljö åt dig själv, och en lika gynnsam arbetsmiljö tillsammans med kollegorna på jobbet.

Senaste blogginläggen om teamwork och samarbete
- 10 bästa tipsen för att skapa teamkänsla och få världens bästa arbetskamrater
- 9 lösningsfokuserade frågor som ger en positiv injektion till era möten
- 10 tips för mer arbetsglädje och en god social arbetsmiljö
- Människosyn och förantaganden i Lösningsfokus
- ”The words you speak become the house you live in”
- – Kan man ge för mycket positiv feedback?
- Dina frågor avgör riktningen
- 10 tips för att döda arbetsglädjen och engagemanget i ditt team