Utbildare coachande ledarskap och förhållningssätt
Söker du en rutinerad och inspirerande utbildare i coachande ledarskap? Vill ni lära er hur ni kan använda coaching för att få fram det bästa i andra och bidra till att hjälpa människor växa och utvecklas, både enskilt och i grupp? Boka Gunnel Ryner som utbildare i coachande ledarskap /förhållningssätt om ni vill inspireras, få nya insikter och konkreta metoder och verktyg för att frigöra människors potential!
Utbildning: Coachande ledarskap/förhållningssätt
Coaching, coachande ledarskap och ett coachande förhållningssätt har under de senaste 20 åren slagit igenom stort i Sverige. Allt fler har upptäckt fördelarna med att coacha människor till att hitta sina egna lösningar och svar, i stället för att tala om för dem vad de ska göra. Coaching frigör människors potential, tillvaratar deras styrkor och resurser, och hjälper dem att växa, utvecklas och nå sina mål.
Gunnel Ryner blev Professional Certified Coach (PCC) via ICF redan 2010 och har lång erfarenhet av coaching och att utbilda coacher, såväl i Sverige som internationellt. Hon är en av få svenskar som lär ut Thomas Leonards (ofta kallad coachingens fader) ”15 coaching proficiencies”, enkla men geniala principer som lyfter både nybörjare och erfarna coacher till helt nya nivåer.
Målgrupp: Chefer/ledare, coacher, mentorer, rådgivare och konsulter som arbetar med att utveckla individer, grupper och verksamheter.
Utbildningen i coaching kan även genomföras digitalt. Från sin hemmastudio levererar Gunnel ett interaktivt upplägg som engagerar och aktiverar deltagarna.
Upplägg och innehåll
Utbildningen i coachande förhållningssätt / coachande ledarskap skräddarsys och anpassas utifrån era behov och deltagarnas förkunskaper och yrkesroller. Ofta gör jag ett upplägg i flera steg, där varje steg kan vara en halv- eller heldag. Det kan t ex se ut så här:
1. Grunderna i ett coachande förhållningssätt
- Vad innebär ett coachande förhållningssätt?
- Vinster med coachande förhållningssätt
- När ska jag coacha och när passar det inte?
- Praktiska coachingmetoder och verktyg, bl a:
- Kraftfulla frågor
- Aktivt lyssnande
- GROW-modellen
- Lösningsfokus
- Vanliga fallgropar i coaching
2. Fördjupning i coachande förhållningssätt – Thomas Leonards ”15 Coaching Proficiencies”
Thomas Leonard räknas av många som coachingens fader. Hans 15 ”coaching proficiencies” sågs som banbrytande när han först formulerade och lärde ut dem för 20 år sedan. Aldrig tidigare – och aldrig sedan dess – har coachinghantverket beskrivits så fullständigt och inspirerande. Nya coacher lyftes snabbt upp till en kvalitetsnivå långt över vad som kunde förväntas. Och erfarna coacher blev positivt överraskade över att det fanns en högre nivå av coaching och mycket mer att lära. Det var en frisk fläkt – och är det fortfarande.
Jag har lett fyra omgångar av den här kursen på CoachVille (en coachingskola grundad av Thomas Leonard) och även de mest erfarna deltagarna säger att dessa enkla men geniala principer har bidragit enormt till deras utveckling.
Några exempel på ”coaching proficiencies”: Navigerar via nyfikenhet, Utforskar nya territorier, Utformar stödjande miljöer, Ägnar sig åt provokativa samtal.
3. Coaching i grupp
- Likheter och skillnader mellan gruppcoaching och enskild coaching
- Vad är viktigt att tänka på när man coachar grupper?
- Olika metoder för coaching, samtal och utveckling i grupper:
- Coaching av grupp med gemensamt mål
- Individuell coaching i grupp
- Triosamtal
- Reflekterande team & Vattentrappa
- Styrkebaserad workshop (inspirerad av Appreciative Inquiry och Lösningsfokus)
Nöjda kunder
Utbildare med gedigen erfarenhet av coaching
Jag blev Professional Certified Coach (PCC) genom International Coach Federation (ICF) 2010 och har gedigen utbildning och många års erfarenhet både av att coacha chefer, medarbetare och privatpersoner, och att utbilda andra coacher. Jag har bland annat arbetat som lärare på CoachVille, en internationell coachingskola grundad av Thomas Leonard.
2020 certifierade jag mig i Lösningsfokuserad coaching och terapi. Jag har länge varit influerad av Lösningsfokus både i mina egna samtal och som utbildare, och väver gärna in lite extra om Lösningsfokus när jag utbildar i coaching.
Vad är ett coachande förhållningssätt?
Coaching hjälper människor framåt
Coaching innebär att chefen eller coachen kliver ner från rollen som expert och i stället ser sin medarbetare eller klient som expert på sitt eget liv. I stället för att ge råd och instruktioner, ställer coachen/den coachande ledaren frågor som hjälper den coachade att reflektera över situationen och finna sin egen väg framåt.
International Coach Federation (ICF) definierar coaching så här: ”Coaching är ett partnerskap med klienter i en tankeprovocerande och kreativ lärprocess som inspirerar dem att maximera sin personliga och professionella potential.”
Coachens uppgift är att utforska vad den coachade vill åstadkomma, hjälpa hen att komma till egna insikter och hitta egna lösningar och strategier, och att hålla den som blir coachad ansvarig för att genomföra det hen bestämmer sig för att göra.
Vem har nytta av att lära sig ett coachande förhållningssätt?
Alla som möter människor i sitt arbete eller på sin fritid har nytta av att ha ett coachande förhållningssätt. Coaching är användbart för alltifrån chefer, lärare, rådgivare, konsulter och vårdpersonal till föräldrar och idrottsledare.
Med ett coachande förhållningssätt släpper du kravet att du själv måste ha alla svar. Du bildar i stället ett team med den du coachar, ni krokar arm i sökandet efter de bästa lösningarna för just den personen. Din uppgift är framför allt att ställa frågor som hjälper den du coachar att hitta sina egna svar.
Vinster med coachande ledarskap och förhållningssätt
Effekter av coaching
- ”Empowerment”. Coaching stärker människor, hjälper dem se sina egna resurser och lita på att de själva många gånger sitter på lösningarna.
- Genom att du ställer frågor visar du att du sätter värde på den coachades kunskaper.
- Coaching leder oftast till bättre lösningar och strategier. Det är inte säkert att dina råd är vad som passar just den här personen bäst eller att hen är särskilt motiverad att göra det du tycker ska göras.
- Chansen att den coachade faktiskt gör det ni har kommit överens om är mycket större när de själva har kommit på vad som behöver göras.
- Coaching hjälper människor att lita mer på sin egen kompetens och förmåga, i stället för att göra sig beroende av att någon annan ska tala om vad de ska göra. Det ökar också människors förmåga att hantera osäkerhet.
När ska man coacha och när passar det inte?
Coacha:
- När du vill stärka klienten, öka lärandet, göra klienten självgående
Inte coacha:
- När det brinner i knutarna och är viktigt att agera snabbt
- När du faktiskt sitter inne med sakkunskap som klienten saknar och frågar efter
Läs mer om coachande förhållningssätt & coachande ledarskap
- Styrkebaserat ledarskap
- Förändringsarbete – så lyckas ni!
- Tre sätt att älta framgångar
- Snart släpps min nya bok ”Hitta rätt i stället för att leta fel” – välkommen på digital bokrelease!
- 9 lösningsfokuserade frågor som ger en positiv injektion till era möten
- Framtidens organisationskultur bygger på styrkor
- Ord är magiska! Hur lösningsfokuserade frågor får det omöjliga att kännas möjligt.
- Att åtgärda problemet är inte den bästa lösningen!