överläggande bild

Utbildare coachande ledarskap och förhållningssätt

Söker du en rutinerad och inspirerande utbildare i coachande ledarskap? Vill ni lära er hur ni kan använda coaching för att få fram det bästa i andra och bidra till att hjälpa människor växa och utvecklas, både enskilt och i grupp? Boka Gunnel Ryner som utbildare i coachande ledarskap /förhållningssätt om ni vill inspireras, få nya insikter och konkreta metoder och verktyg för att frigöra människors potential! 

Utbildning: Coachande ledarskap/förhållningssätt

Coaching, coachande ledarskap och ett coachande förhållningssätt har under de senaste 20 åren slagit igenom stort i Sverige. Allt fler har upptäckt fördelarna med att coacha människor till att hitta sina egna lösningar och svar, i stället för att tala om för dem vad de ska göra. Coaching frigör människors potential, tillvaratar deras styrkor och resurser, och hjälper dem att växa, utvecklas och nå sina mål.

Gunnel Ryner blev Professional Certified Coach (PCC) via ICF redan 2010 och har lång erfarenhet av coaching och att utbilda coacher, såväl i Sverige som internationellt. Hon är en av få svenskar som lär ut Thomas Leonards (ofta kallad coachingens fader) ”15 coaching proficiencies”, enkla men geniala principer som lyfter både nybörjare och erfarna coacher till helt nya nivåer.

Målgrupp: Chefer/ledare, coacher, mentorer, rådgivare och konsulter som arbetar med att utveckla individer, grupper och verksamheter.

Utbildningen i coaching kan även genomföras digitalt. Från sin hemmastudio levererar Gunnel ett interaktivt upplägg som engagerar och aktiverar deltagarna.

Gunnel Ryner Topp 100 Sveriges Populäraste föreläsare 2018, 2019, 2020, 2021, 2022 och 2023

Upplägg och innehåll

Utbildningen i coachande förhållningssätt / coachande ledarskap skräddarsys och anpassas utifrån era behov och deltagarnas förkunskaper och yrkesroller. Ofta gör jag ett upplägg i flera steg, där varje steg kan vara en halv- eller heldag. Det kan t ex se ut så här:

1. Grunderna i ett coachande förhållningssätt

  • Vad innebär ett coachande förhållningssätt?
  • Vinster med coachande förhållningssätt
  • När ska jag coacha och när passar det inte?
  • Praktiska coachingmetoder och verktyg, bl a:
    • Kraftfulla frågor
    • Aktivt lyssnande
    • GROW-modellen
    • Lösningsfokus
  • Vanliga fallgropar i coaching
Gunnel Ryner - utbildare i coachande ledarskap/förhållningssätt

2. Fördjupning i coachande förhållningssätt – Thomas Leonards ”15 Coaching Proficiencies”

Thomas Leonard räknas av många som coachingens fader. Hans 15 ”coaching proficiencies” sågs som banbrytande när han först formulerade och lärde ut dem för 20 år sedan. Aldrig tidigare – och aldrig sedan dess – har coachinghantverket beskrivits så fullständigt och inspirerande. Nya coacher lyftes snabbt upp till en kvalitetsnivå långt över vad som kunde förväntas. Och erfarna coacher blev positivt överraskade över att det fanns en högre nivå av coaching och mycket mer att lära. Det var en frisk fläkt – och är det fortfarande.
Jag har lett fyra omgångar av den här kursen på CoachVille (en coachingskola grundad av Thomas Leonard) och även de mest erfarna deltagarna säger att dessa enkla men geniala principer har bidragit enormt till deras utveckling.
Några exempel på ”coaching proficiencies”: Navigerar via nyfikenhet, Utforskar nya territorier, Utformar stödjande miljöer, Ägnar sig åt provokativa samtal.

3. Coaching i grupp 

  • Likheter och skillnader mellan gruppcoaching och enskild coaching
  • Vad är viktigt att tänka på när man coachar grupper?
  • Olika metoder för coaching, samtal och utveckling i grupper:
    • Coaching av grupp med gemensamt mål
    • Individuell coaching i grupp
    • Triosamtal
    • Reflekterande team & Vattentrappa
    • Styrkebaserad workshop (inspirerad av Appreciative Inquiry och Lösningsfokus)

Nöjda kunder

” Tack för en helt fantastisk föreläsning. (…) Vi har redan satt igång och förankrar dina idéer i organisationen. T.ex. hade vi vårt bästa personalmöte på länge nu i morse då alla började berätta om de positiva grejerna som hände förra veckan! Din föreläsning hade inte kunnat komma med bättre tajming – stort tack! ”

Ted Wallin

Business Director, Gambit

” Vill bara skicka ett STORT TACK för din fantastiska föreläsning hos oss på The Body Shop! DU var mycket uppskattad och vi har startat en riktig positiv revolution i hela min region!  Vi har hamnat i en jättehärlig FLOW som märks både bland medarbetarna men också i siffrorna! Tusen tack!!! ”

Carina Rosenblad

District Sales Manager, The Body Shop

” Thank you so much for the fantastic contribution you made at the CIDESCO International´s Schools & Examiners meeting. I was most impressed by the way you referred to scientific research, motivated the audience and mixed it all with a great sense of humor. I knew you would do an outstanding job and you lived up to and exceeded our expectations! ”

Anna-Cari Gund

President, CIDESCO

” Inspirationsföreläsningen med Gunnel är en av de bästa jag tagit del av. Gunnel är jordnära, smakfull och personlig i sitt framträdande och kan med humor förmedla klockrena sanningar som landade väldigt väl i vår organisation. Utöver att ge inspiration och glädjefyllda skratt så fick vi också några enkla verktyg att applicera i vår vardag. Vi har påbörjat vår positiva revolution!”

Katarina Törnros

Regionchef, LRF Konsult

” Gunnel Ryner är en av de bästa talare vi anlitat till Kvalitetsmagasinet Live. Genom att blanda teori med levande exempel, kryddat med en stor portion humor, får hon alla att förstå hur ett positivt angreppssätt kan ta verksamheten till helt nya höjder. ”

Anna Nyström

Chefredaktör, Kvalitetsmagasinet

” Tack för en fantastisk föreläsning och workshop, du lyfte hela medarbetargruppen och har en förmåga att ändra fokus från negativt tankesätt till att tänka på det som är bra. Redan på måndagen började några av personalen lyfta fram bra händelser. Tack!”

Valentina Trpezanovska

Verksamhetschef Område Varberg, Närsjukvården Halland

” Tusen tack för en toppen-föreläsning, där många kloka tankar skapades hos åhörarna! Allvar och roligheter levererades på ett så mästerligt, lättsamt sätt. Att se det positiva i första hand har definitivt fastnat hos hela gänget. Högsta omdöme ges från oss alla! ”

Sofia Sestorp

Affärschef, Kinda Ydre Sparbank

” Ett kärnkraftverk ska självklart ha högt fokus på att förebygga och åtgärda avvikelser men våra arbetssätt kan utvecklas mycket om vi inkluderar våra framgångar i utvecklingsarbetet. Tack för den insikten Gunnel, du var verkligen en inspirationskälla!”

Cecilia Lindmark

Arbetsmiljöingenjör, Forsmark Kraftgrupp AB

” Gunnel har medels insiktsgivande föreläsningar och medryckande workshops hjälpt oss långt på vägen mot att skapa en mer positiv, tillitsfull, engagerande och respekterande företagskultur. Gunnel har med hela sin insats överträffat alla våra förväntningar och jag kan varmt rekommendera henne till alla er som vill utvecklas med mer positiva och styrkebaserade attribut.”

Jens Sjöström

Försäljningschef, Aratron AB

” Inspirationsföreläsningen för oss administrativa chefer om uppskattande ledarskap följdes av en styrkebaserad workshop där vi utforskade egna goda exempel. En fantastisk dag med mycket ny kunskap och möjlighet att träna och reflektera. STORT TACK Gunnel för en INNEHÅLLSRIK FÖRELÄSNING och en MYCKET INSPIRERANDE WORKSHOP !!!!!”

Anne-Li Silberk

Administrativ chef, Linköpings universitet

Utbildare med gedigen erfarenhet av coaching

Jag blev Professional Certified Coach (PCC) genom International Coach Federation (ICF) 2010 och har gedigen utbildning och många års erfarenhet både av att coacha chefer, medarbetare och privatpersoner, och att utbilda andra coacher. Jag har bland annat arbetat som lärare på CoachVille, en internationell coachingskola grundad av Thomas Leonard. 

2020 certifierade jag mig i Lösningsfokuserad coaching och terapi. Jag har länge varit influerad av Lösningsfokus både i mina egna samtal och som utbildare, och väver gärna in lite extra om Lösningsfokus när jag utbildar i coaching.

Gunnel Ryner utbildare i coachande ledarskap och förhållningssätt

Vad är ett coachande förhållningssätt?

Coachande ledarskap - två personer i coachande samtal.

Coaching hjälper människor framåt

Coaching innebär att chefen eller coachen kliver ner från rollen som expert och i stället ser sin medarbetare eller klient som expert på sitt eget liv. I stället för att ge råd och instruktioner, ställer coachen/den coachande ledaren frågor som hjälper den coachade att reflektera över situationen och finna sin egen väg framåt.

International Coach Federation (ICF) definierar coaching så här: ”Coaching är ett partnerskap med klienter i en tankeprovocerande och kreativ lärprocess som inspirerar dem att maximera sin personliga och professionella potential.”

Coachens uppgift är att utforska vad den coachade vill åstadkomma, hjälpa hen att komma till egna insikter och hitta egna lösningar och strategier, och att hålla den som blir coachad ansvarig för att genomföra det hen bestämmer sig för att göra.

Vem har nytta av att lära sig ett coachande förhållningssätt?

Alla som möter människor i sitt arbete eller på sin fritid har nytta av att ha ett coachande förhållningssätt. Coaching är användbart för alltifrån chefer, lärare, rådgivare, konsulter och vårdpersonal till föräldrar och idrottsledare.

Med ett coachande förhållningssätt släpper du kravet att du själv måste ha alla svar. Du bildar i stället ett team med den du coachar, ni krokar arm i sökandet efter de bästa lösningarna för just den personen. Din uppgift är framför allt att ställa frågor som hjälper den du coachar att hitta sina egna svar.

Vinster med coachande ledarskap och förhållningssätt

Effekter av coaching

  • ”Empowerment”. Coaching stärker människor, hjälper dem se sina egna resurser och lita på att de själva många gånger sitter på lösningarna.
  • Genom att du ställer frågor visar du att du sätter värde på den coachades kunskaper. 
  • Coaching leder oftast till bättre lösningar och strategier. Det är inte säkert att dina råd är vad som passar just den här personen bäst eller att hen är särskilt motiverad att göra det du tycker ska göras.
  • Chansen att den coachade faktiskt gör det ni har kommit överens om är mycket större när de själva har kommit på vad som behöver göras.
  • Coaching hjälper människor att lita mer på sin egen kompetens och förmåga, i stället för att göra sig beroende av att någon annan ska tala om vad de ska göra. Det ökar också människors förmåga att hantera osäkerhet.

När ska man coacha och när passar det inte?      

Coacha:

  • När du vill stärka klienten, öka lärandet, göra klienten självgående

Inte coacha:

  • När det brinner i knutarna och är viktigt att agera snabbt
  • När du faktiskt sitter inne med sakkunskap som klienten saknar och frågar efter

Läs mer om coachande förhållningssätt & coachande ledarskap