Rituals bygger på styrkor

Författare:

Publicerades den:


”Många arbetsplatser har en feedbackkultur, men inte alltid i positiv anda utan mer korrigerande. Jag har aldrig förstått hur det ska ge människor kraft och energi, jag vill hellre lyfta det som är bra.”

Så sa Carina Rosenblad, Head of Training Nordics på Rituals Cosmetics, när jag häromdagen intervjuade henne till min nya bok.

Precis som jag brinner Carina för styrkebaserat ledarskap. Alla människor har styrkor, menar Carina, och på Rituals tränas butikschefer och team att fokusera på och tillvarata styrkor i teamet. Också i utvecklingssamtalen fokuserar cheferna på vilka styrkor medarbetarna har och hur de kan använda dem. De ställer frågor kring vad medarbetaren tycker är allra roligast, vad som går lätt, är intressant och ger dem energi. Och sen försöker de hitta sätt att ta vara på var och ens styrkor så mycket som möjligt.

Samma dag vi sågs kom resultatet från årets Daymakerindex, där mystery shoppers bedömer kundbemötandet i svenska butiker. Rituals fick det högsta betyget en kedja någonsin har fått. Jag är övertygad om att styrkefokuset är en av förklaringarna. Människor som får använda sina styrkor blir helt enkelt gladare och mer engagerade och det påverkar förstås även kundmötet.

Stort grattis Carina och Rituals, hoppas detta kan inspirera andra!