hjärta i ukrainska flaggans färger blått och gult

Hur kan vi hantera alla hemska nyheter från Ukraina?

Författare:

Publicerades den:


De senaste veckorna har vi överösts med nyheter om allt det fruktansvärda som sker i Ukraina. Det väcker starka känslor i de flesta av oss, av ilska och vrede, förtvivlan, sorg och vanmakt. Det är lätt att fastna i nyhetsflödet och bli alldeles handlingsförlamad. Så hur kan vi hantera det som händer och inte bli helt sänkta? Här är några tankar från mig:

  • Se de parallella berättelserna. Samtidigt med allt det hemska finns också andra, parallella berättelser som kan ge styrka och hopp. Berättelser om enastående motståndskraft, hjältemod, solidaritet, inspirerande ledarskap, generositet, hjälpsamhet och medmänsklighet. 
  • Gör vad du kan för att bidra. Många känner ”jag måste göra något”, och det finns mycket du kan göra: Skänk pengar till hjälporganisationer, öppna ditt hem för flyktingar, bli volontär, erbjud skjuts, praktisk hjälp, en tröstande famn, ett lyssnande öra, eller annat du kan hjälpa till med.
  • Ta paus från nyhetsflödet då och då. Din hjärna måste få andra intryck för att inte dras ned helt i uppgivenhet och förtvivlan. Försök fokusera på ditt jobb, skola, eller andra sysslor på dagarna, lyssna på ljudböcker eller musik och låt hjärnan få vila från nyhetsflödet.
  • Ta hand om dig själv. Gör sådant du mår bra av och som hjälper dig att fylla på med ny energi.
  • Träffa/prata med andra. Träffa eller ring människor du bryr dig om och prata både om det som är jobbigt och om annat mer vardagligt. Berätta för dem att du bryr dig om dem. Krama dina familjemedlemmar och berätta hur mycket du älskar dem.
  • Gå ut i naturen. Andas, ta in det vackra och unna dig att bara vara, och njuta, en stund.
  • Försök se och glädjas åt de små ljuspunkterna i tillvaron. De finns fortfarande där, men det krävs kanske lite mer ansträngning för att lägga märke till och uppskatta dem.
  • Det vi i vanliga fall tar för givet, allt det vardagliga som ingår i ett ordinärt liv i ett land där det råder fred och frihet, känns kanske inte lika givet längre. Påminn dig om och var tacksam över allt du har.
  • Umgås med djur. Med sitt oskyldiga, vänliga och kärleksfulla sätt är de den perfekta trösten. Dessutom ger de dig en rejäl boost av må bra-hormonet oxytocin.

Var rädd om dig och om andra, och låt oss hoppas att vi snart får mer positiva nyheter från Ukraina.