Så hanterar du energitjuvar
Vad är en energitjuv?
Begreppet energitjuv kan stå för många olika saker. Det kan syfta på allt som stjäl dyrbar energi från dig, till exempel att du har en stökig omgivning, att du ständigt blir avbruten i ditt arbete, distraktioner av olika slag, en överfull inkorg eller saker, företeelser eller personer i din omgivning som du irriterar dig på.
I det här inlägget fokuserar jag på det som de flesta brukar avse när de pratar om energitjuvar – nämligen andra människor som man upplever stjäl ens energi.
Ofta handlar det om personer som har fastnat i det negativa, som ser problem överallt och som beklagar sig över det mesta. Det suger mycket energi från den som behöver lyssna på allt elände. Dessutom är negativitet väldigt smittsamt – det gäller att vara vaksam så att du inte själv blir nerdragen i gnällträsket.
Nu pratar jag inte om den sortens tillfälliga negativa tankar och känslor som drabbar oss alla till och från, där vi bara behöver få ventilera en stund och sedan mår vi bättre. Där bör du naturligtvis lyssna, stötta och visa omtanke. Men det jag vill lyfta fram här är hur du kan bemöta människor som har fastnat i det negativa, på ett sätt som suger all energi även från dig.
7 tips för att bemöta en energitjuv
1. Ge kärlek
Ibland är det bästa sättet att helt enkelt ge den du upplever som en energitjuv kärlek. Ta personen i handen, ge honom eller henne en kram, lyssna och visa förståelse och omtanke. Det betyder inte att du behöver ge personen rätt i sitt gnäll, eller att du ger honom eller henne rätt att gnälla vidare i all oändlighet. Du visar bara omsorg och medkänsla. Börja med kärlek, och räcker inte det så fortsätt med något av tipsen här nedan.
2. Validera och ge sedan andra perspektiv
Validera och visa förståelse för det personen säger och lyft sedan fram fler perspektiv. Bekräfta att du accepterar personens världsbild, samtidigt som du visar att det finns fler, mer positiva sätt att se på saken. Säg inte: ”Jag förstår hur du tänker, men …”, utan snarare till exempel: ”Jag förstår hur du tänker. Det jag tyckte var bra med det som hände var …” Eller: ”Jag hör att du är arg på Eva, och utifrån hur du upplevde det kan jag förstå din reaktion. Samtidigt tror jag inte att hon menade något illa, jag känner Eva som en empatisk och välvillig person. Kanske blev det bara ett missförstånd? Har du pratat med Eva om det?”
3. Använd lösningsfokuserade frågor
Ställ lösningsfokuserade frågor för att få personen att tänka i mer konstruktiva banor. Här är några exempel på frågor du kan prova:
- ”Jag hör att du är missnöjd med situationen. Hur skulle du vilja att det var i stället? Vad kan du själv göra för att bidra?”
- ”Vad tycker du fungerar bra/bättre?”
- ”När är det lite mindre dåligt? Vad är det som bidrar till det? Vad gör du själv annorlunda då? Hur kan du göra mer av det?”
- ”Vad skulle kunna vara ett första litet steg i rätt riktning? Vad kan du själv göra?”
Om allt är nattsvart kan du ställa frågor som:
- ”Hur gör du för att ändå orka kämpa på?”
- ”Vad är det som får dig att inte bara ge upp?”
I svaren kan du hitta små, små positiva signaler som du kan förstärka genom att fråga vidare om dem.
4. Tala om hur du påverkas
Ibland kan det fungera bäst att ge energitjuven ärlig återkoppling och berätta hur du påverkas av klagandet. Säg till exempel: ”Vet du, jag blir alldeles låg och dränerad själv av att lyssna på allt du är missnöjd med. Det suger liksom musten ur mig också. Kan vi inte försöka fokusera på det som ändå är bra eller vara lite mer konstruktiva och försöka hitta en lösning på problemen?”
5. Hjälp personen skifta fokus till det hen kan påverka
Ibland behöver du försöka få den som gnäller att ta ansvar och att lägga fokus på rätt saker. Säg till exempel: ”Jag hör att du verkligen tycker att detta är jobbigt. Vad tänker du göra åt det?” Kanske blir svaret då något i stil med: ”Jag kan inte göra något åt det/det är ingen idé/det är inget jag kan påverka”. Och då kan du svara: ”Men då är det väl onödigt att slösa massor av energi på det? Är det inte bättre att vi lägger vår tid och kraft på det vi faktiskt kan påverka?”
6. Skapa fysisk distans
I värsta fall, om det handlar om en person som ständigt är så negativ att du blir helt dränerad och inget av ovanstående hjälper, behöver du skapa distans till energitjuven. Rent fysiskt. Är det någon du har i din privata umgängeskrets, begränsa kraftigt kontakten du har med personen i fråga. Är det på jobbet, lyft frågan till din chef och förklara att du inte orkar jobba nära den här personen. Förmodligen är det inte bara du som känner så. Jag har träffat otaliga arbetsgrupper där en eller två personer har så negativ attityd att de dränerar alla andra och skapar en dålig stämning på hela arbetsplatsen. Då är det ett arbetsmiljöproblem, och din chef är skyldig att ta tag i det.
7. När hela gruppen fastnat: Prata om hur ni kan vända den negativa spiralen
Ibland kan stress, hög belastning och ständiga förändringar göra att en hel grupp fastnar i negativa tankebanor. Även om klagandet är välgrundat och problemen verkliga, är risken stor att man skapar en negativ spiral där man drar ner varandra ytterligare. Även här vill jag föreslå att du lyfter frågan, gärna i hela gruppen.
Säg till exempel: ”Jag upplever att alla påfrestningar vi har varit utsatta för har förändrat stämningen och trivseln i vår grupp. Vi har börjat låta vårt missnöje gå ut över varandra, och vi lägger mycket tid på att prata om allt som är fel och dåligt. Jag tror att vi alla känner oss trötta och uppgivna. Vi behöver vända det här, så att vi får må bra och trivas på jobbet igen. Hur kan vi göra?”
Även här behöver ni involvera chefen och få denne att förstå att situationen är allvarlig och att något måste göras.
Tipsen är hämtade från min bok Hitta rätt i stället för att leta fel
Vill ni lära er mer om hur man skapar en stämning i gruppen som GER i stället för TAR energi? Boka en föreläsning om arbetsglädje!
Behöver ni träna på att ta upp sådant som skaver och förbättra samarbetet? Boka en föreläsning om kommunikation!
Behöver cheferna träna på att ta upp känsliga frågor, ge negativa besked eller framföra kritik? Boka en föreläsning om svåra samtal!