– Kan man ge för mycket positiv feedback?
Den frågan fick jag nyligen när jag höll en ledarskapsutbildning. Chefen som frågade hade fått lära sig på en annan ledarskapsutbildning att man måste vara försiktig med positiv feedback, för om man ger för mycket kan det resultera i att medarbetarna blir lata, slutar anstränga sig och stannar i utvecklingen.
Mitt svar: Nej, jag tror inte att man kan ge för mycket positiv feedback, men däremot kan man ge den på FEL sätt.
Visst, det finns en teoretisk möjlighet att ge för mycket beröm, och överdrifter är sällan bra – men i praktiken tror jag att det händer ytterst sällan. De flesta människor är så dåliga på att ge beröm, så risken att det blir för mycket är minimal. Det är som att säga att om du hoppar tillräckligt högt i en idrottshall så kan du slå huvudet i taket och göra dig illa. Jovisst, men det är ytterst få (förmodligen ingen) som kan hoppa så högt, så risken är i princip obefintlig. Jag har faktiskt under många år frågat deltagare på mina föreläsningar om någon av dem tycker att de får för mycket beröm. Det handlar inte om någon vetenskaplig studie, men jag har ställt frågan till tusentals personer. Ingen har någonsin svarat ja.
Och även om du skulle lyckas med att ge ”för mycket” beröm har jag svårt att se att det skulle göra människor lata. Den tanken bygger ju på ett antagande att människor anstränger sig enbart för att få beröm av sina chefer. Och så tror jag inte det är. Vi anstränger oss för vår egen skull, för att vi vill göra ett bra jobb, för att vi vill kunna känna oss nöjda och stolta över det vi bidrar med. Och för att vi vill vara till nytta, hjälp och glädje för andra. För många är det nog viktigare att få uppskattning från kunder, patienter, brukare eller kollegor än från sin chef. Man får ett direkt kvitto på att man gör något bra. Men det gör förstås inte beröm från chefen överflödigt – vi vill bli sedda och bekräftade av våra chefer också.
Viktigast är att du tänker på HUR du ger positiv feedback. Om du ständigt häver ur dig svepande beröm – ”ni är alltid så duktiga!” – utan koppling till specifika händelser och på ett sätt som inte känns äkta – då kommer det bara få effekten att dina medarbetare slutar lyssna på dig.
Om du däremot ger beröm och visar uppskattning på rätt sätt, dvs kopplat till specifika händelser, så nära inpå händelsen som möjligt, och med genuin uppskattning – då tror jag inte det är någon risk att det blir för mycket. Så länge du inte börjar berömma varenda liten uppgift någon löser, så att du blir nedlåtande och låter som att du inte har någon som helst tilltro till personens förmåga. ”Nej men oj, vad duktig du var nu Kjell-Åke, som satte in pappret i pärmen alldeles själv. Och på rätt plats också, jättebra!” Men så hoppas jag inte att någon ger beröm…
Avslutningsvis: Ett av de bästa sätten att ge beröm tycker jag är att ställa frågor som får människor att bekräfta och berömma sig själva. Frågor som hjälper dem att se sina egna prestationer, styrkor och förmågor. Det kan du läsa mer om här.